Zuid naar Noord, bikini naar muts

Lieve mensen, ik ben weer in het heerlijke noorden.

Een kort verslagje van mijn fantastische week door bruisend India...

Vorige week zondag nam ik, met veel duiken in de hoge Goaanse golven afscheid van Goa. Met de nacht-sleeper-trein (10 uur) kwam ik de volgende morgen in Bombay aan. Met treinen, bussen en metro's kwam ik aan de andere kant van deze stad die meer inwoners telt dan Nederland binnen zijn grenzen heeft. Ongeloofelijk! Het bekende Victoriastation was prachtig. Zoeken om direct een vervolgticket te kunnen boeken. Daarna de stad in. Bombay was in gedachten niet een stad die mijn aandacht zou trekken maar dat was zeer onterecht. Ondanks de vele krottenwijken en arme mensen die ik daar heb gezien was ik erg onder de indruk van de prachtige paleizen, gebouwen en architectuur. Ik begreep maar al te goed dat de Bolleywoodfilms hier werden gemaakt. Ik liep er midden in. Heel veel gezien, ook de plaats van de attacks in November. In de vrouwenwagons van de trein heb ik met de vrouwen liedjes gezongen. Al maakte ik er weinig van in het Hindi, ze vonden het prachtig.

's Avonds de bus gepakt naar Udaipur (19 uur). Met een vriendelijke riksjaman de stad door geskeurd. Bezoek gebracht aan het beroemde citypalace, rondgelopen in het decor van Bond-film 'Octopussy'. Gewandeld naar een ander meer, zonsondergang foto's gemaakt met een Engelsman en vriendjes gemaakt met Indiers (foto's). Tijdens de wandeling op de berg, met uitzicht over heel Udaipur, kwam ik een Indische familie tegen die graag een foto met mij wilden. Of die op het internet mocht... Bij deze. Ook hier veel tempels, puja's, toeristloze fruitmarkten (foto) en andere bezienswaardigheden gezien. Heb in Udaipur 1 nachtje geslapen waar ik 6 Nederlandse antropologiestudenten van de Universiteit van Nijmegen trof. Gezellig mee gegeten en gewinkeld. Bij een man die kledij voor Bolleywoodfilms verzorgt werd ik aangekleed en gingen we samen een toneelstukje spelen. Dikke pret zonder het Indische gepush... 'Waarom zou ik geld vragen, ik ben rijk genoeg...' (foto's (zijn hand ging wat ver in m'n broek om die sari goed te krijgen).

's Avonds de nachtbus naar Bikaner. Hier wilde ik dolgraag een cameldessertsafari doen, de reden dat ik naar Rajastan was gekomen. Ik had weinig tijd dus moest er echt voor gaan. 's ochtends de eerste van de twee aangeschreven 'company's' voor camelsafari's bezocht. Vrouw deed open en bracht me naar de slaapkamer waar de man nog in zijn nachthemd in bed lag. Moest op bed komen zitten. Pret. Helaas was bij hem geen mogelijkheid. Hij bracht me telefonisch in contact met de tweede man. Deze man had 3 Fransen voor die dag staan waar ik mee mee kon gaan. Twas mega duur maar dit was een droom, daar ging ik voor. Rijden door de Tharwoestijn op een kameel en slapen onder de sterren. Met een Riksja kwam ik 20 km verder in een arme straat. Tussen de rotzooi stond een ommuurd paleisje. Vette Maharaja waar ik terecht kom. Verklaarde ook de prijs. Zo'n ongeloofelijk rijk huis, interieur en tuin. Wow wow wow! Dat geld kon me al lang niks meer schelen. Ik zou die kameel op. Met jeep om 10 uur zelfde ochtend naar ver buiten de stad gereden om daar mijn dappere vriend te bestijgen. Woehoeeeeee! Hoppeldebobbel... al de foto's zijn bijna scheef hihi. Samen met 3 Fransen. Na 2 uur hoppen kregen we een door de mannen, in de woestijn klaargemaakte, maaltijd van groeten, rijst en chapati. Heb gebunkerd! Twas zo lekker! Na een heerlijke rust in de schaduw van de boom (twas ver boven de 40, mijn neus was al knalrood) nogmaals 2 uur gekameelt. Klinkt niet als lang maar voelt dat wel!

's Avonds wederom een heerlijke maaltijd na de wandeling en zonsondergang. Er kwamen 2 muzikanten die ons nog blijer maakten. Geen reis zonder kaarten dus heb met de Fransen tot diep in de nacht gekaart. De mannen hadden tenten voor ons opgezet maar daar was voor mij geen mogelijkheid. Ik sliep onder een heerlijk dekentje van sterren. Heb de twee dagen van mijn leven daar gehad. Genoten genoten genoten. 's ochtends met kameel voor de wagen terug.

P.s. Weet je hoe vet wildplassen tijdens zo'n nacht is?)

's middags bezocht ik het Bikanerfort, een prachtig, oud en rood fort. Mijn creativiteit kwam naar boven. Het fort ging leven. Ik liep vol ideeen. Na sightseeing in Bikaner rustte ik met mijn backpack uit in een parkje. Tijdens het pellen van mijn mandarijntje gingen de parksproeiers aan. Tot dikke pret van de mannen op de waterwagen op straat renden alle Indiers door het park. Chaos in een ogenblik. Ik had zo'n pret. Voelde me na nachten van slapen in bussen en vannacht in de woestijn toch al zo vies dat ik me heerlijk nat heb laten regenen.

Een uur voor vertrek wilde ik een riksja naar mijn bus nemen. In no time verzamelden zich een tiental Indiers om mij heen. Niemand wist waar mijn camelman was, waarvandaan de bus vertrok. Door gebrek aan engels begrip van de mannen kon ik het hen niet duidelijk maken. Een adres had ik niet. Een Indier op de motor schoot te hulp. Hij vertaalde in Hindi. Het bleef chaos waarop hij besloot mij zelf mee te nemen. We hebben de hele stad door geskeurt en hij heeft me veel laten zien. Leuke ontmoeting. Was zo blij!

De bus naar Agra (13 uur) was bedoeld voor 60 personen maar had 100 binnen haar deuren. Ruimte voor voeten, laat staan mijn tas had ik niet. Geen hoofdsteun en open ramen. Een pretje in de nacht. Toen we een vers ongeluk passeerden renden, voor zover dat mogelijk was, alle indiers naar voren en gingen door de ramen hangen als was het een zoet toetje om te zien. De dode man lag nog in de auto. Ik heb zoveel ongelukken al gezien dat ik me nog steeds soms verbaas dat ik hier zit te tikken.

Afscheid nemend van het waanzinnige dessert landschap kwam ik na een nacht van niet slapen in Agra. Agra, de stad van de Taj Mahal, het wereldwonder wat gezien moet worden, is tegelijk de stad van gehassle en shit als je met een riksja naar de andere kant van de stad moet. Het lukte al miste ik net zonsopgang. De Taj, waar zoveel over was verteld had voor mij niet de waarde waar ik op gehoopt had. Ik kan niet ontkennen dat het een pracht gebouw is maar goed, ook daar speelt een stukje verwendheid van mijn afgelopen dagen met prachtige kastelen en forten in mee.

In Agra besloot ik niet een bezoek de brengen aan alle highlights maar om er per ov bij langs de rijden. Nog diezelfde ochtend nam ik wederom een heerlijke ordinary bus (6 uur) naar Delhi. In Delhi veel rompslomp en van het kastje naar de muur om op de juiste plaats en in de goede bus naar Mcleod (13 uur) te komen. Gelukkig veel Tibetanen in de bus die de nacht psychisch iets konden verkorten.

Gistermorgen weer in Mdleod aangekomen. Grappig. Met mutsen en wanten in de bus zoals ik twee maanden geleden naar Delhi vertrok. Een week geleden liep ik nog in bikini. Vreemd.

Mcleod voelde als thuiskomen. Vele omhelsingen, uitnodigingen en thee bij aankomst. Kon gelukkig weer in m'n oude kamer. Het plakband van halloween hangt nog steeds aan de muur, de gordijnen kunnen nog steeds niet dicht en het bed is nog even hard. Alsof ik nooit ben weggeweest...

Wel mijn eerste warme douche sinds 6 weken weer gehad. Voel me hier weer zo blij. Marleen zei dat ik straalde terwijl ik na zo'n reis zou moeten instorten. Ik voel me gelukkig. Ben klaar voor het tweede deel in Mcleod...

Over de foto's. Ik kan ze niet ordenen dus ze zitten door elkaar. India is soms mooi, soms minder...Zie ook afvalprobleem... De vage foto in Udaipur laat een eekhoorntje zien...